BPA

BPA

Aan: het College van B&W der Gemeente Amersfoort                        

T.a.v. de burgemeester, mevrouw A. van Vliet-Kuiper,               Amersfoort, 11 mei 2006.

                                                                                                           

Geachte mevrouw van Vliet-Kuiper,

 

Op grond van het reglement van orde van de gemeenteraad van Amersfoort, wil de BPA graag de volgende vragen aan het college van B&W stellen.

 

Inleiding: Betreft Harddrugs gebruikers ruimte aan de Kleine Haag.

 

Sinds de opening van het Opvangcentrum aan de Kleine Haag hebben we de ontwikkelingen met veel belangstelling gevolgd. Vanuit B&W is immers met de grootste mogelijke stelligheid aan de bewoners aangegeven dat de veiligheid kan worden gegarandeerd en dat er conform gehandhaafd zal worden.

Wat we echter in de korte tijdspanne sinds de opening constateren is dat de handhaving verre van voldoet aan de gedane beloften.
Uit de vele diverse, ernstige, incidenten die ons bereikten wordt duidelijk dat teveel mensen worden geconfronteerd met de nadelige gevolgen van de aanwezigheid van het opvangcentrum. En dat betreft niet alleen de directe omwonenden.

Uit eigen onderzoek blijkt dat het plantsoen regelmatig wordt gebruikt voor dealen, terwijl (groepen) daklozen/gebruikers hun vuil hier ruimschoots achterlaten ter verfraaiing van de omgeving.
Ook hier valt te constateren dat mensen het plantsoen beginnen de mijden, dan wel zich later vergezellen uit angst voor confrontaties.
           

Dit brengt ons tot de volgende vragen:

 

  1. Hoeveel incidenten zijn er sinds de opening van het Opvangcentrum gemeld bij de politie?
  2. Hoeveel incidenten zijn u als College bekend?
  3. Bent u bekend met het gegeven dat mensen niet (meer) bereid zijn aangifte te doen uit angst voor represailles of simpelweg omdat ze bij de politie niet terecht kunnen voor aangifte?
  4. Passen de incidenten - waarvan sommige forse incidenten (5) wij de Burgemeester reeds informeel melding van hebben gedaan - binnen de door u gedane belofte over ( handhaving van) de veiligheid rondom het centrum?
  5. Hoe denkt u verdere confrontaties te vermijden c.q welke aanpassingen gaat u doen om de gedane beloften m.b.t handhaving gestand te doen?
  6. Bent u het met ons eens dat bij continuering van de overlast sluiting van het centrum de enige optie is?
  7. Hoeveel gebruikers hebben zich tot op dit moment geregistreerd?
  8. Hoeveel maken er gebruik van de faciliteiten? Hoeveel hiervan zijn feitelijk uit Amersfoort afkomstig?
  9. Waarom verplaatst u de ingang niet naar de achterkant van het Opvangcentrum?
  10. Bent u bereid om met onmiddellijke ingang buiten permanent een bewaker op de fiets te laten surveilleren in de omgeving ( Monnikendam / Varkensmarkt- Amersfoortse kei ) om op die manier (zwaar) lichamelijk letsel bij een toevallige voorbijganger te voorkomen?

 

 

 

 

De huidige ligging van het Opvangcentrum, met de ingang direct aan een drukke toegangsstraat tot ons historisch centrum, maakt het een fraai uithangbord van wat Amersfoort heeft te bieden.

 

Dat we graag een minder opvallend uithangbord zouden hebben dan uit de incidenten blijkt, mag duidelijk zijn.


In afwachting van uw spoedige antwoorden,

namens de fractie van de Burger Partij Amersfoort ( BPA )

 

Hans van Wegen

fractievoorzitter

 

 

 

__________________________________________________________________________________

 

ANTWOORD van burgemeester en wethouders (verzonden d.d. 13 juni 2006).

__________________________________________________________________________________

 

1.       Vanaf de opening van het Zorgcentrum houden wij samen met de politie en Centrum Maliebaan stevig de vinger aan de pols.
Bij de politie zijn in de eerste maand na opening van het Zorgcentrum (13 april t/m 11 mei 2006) 9 meldingen binnengekomen van omwonenden of passanten en 11 meldingen via het Zorgcentrum. Uit de politierapportage blijkt dat het gaat om meldingen van uiteenlopende gebeurtenissen zoals bijvoorbeeld wildplassen of luidruchtig ruziemaken. Slechts in 2 gevallen is sprake van een gebeurtenis met agressief gedrag. Overigens hebben niet alle meldingen uit de politierapportage over ordeverstoring of overlast, te maken met de cliënten van het zorgcentrum.
Daarnaast hebben we frequent over leg met Centrum Maliebaan over de gang van zaken in en rond het Zorgcentrum. Hieruit blijkt dat Centrum Maliebaan problemen zoveel mogelijk binnenshuis oplost en, conform de gemaakte afspraken, zo nodig de hulp van de politie inroept.

2.       Zie 1.

3.       Nee. Mensen kunnen altijd aangifte doen bij de politie. Op het moment dat het bij de politie te druk is om een aangifte direct op te nemen wordt mensen aangeboden een afspraak te maken. Verder bestaat er een mogelijkheid van digitale aangifte. Dit laatste kan de angst voor represailles voor een groot deel wegnemen.

4.       Wij doen er alles aan om de veiligheid rondom het centrum te handhaven. Er wordt alert gereageerd en door het bevoegd gezag gehandhaafd. Uit de politierapportage blijkt dat de politie, zoals is afgesproken, bij melding van incidenten in alle gevallen binnen tien minuten ter plekke is. We doen er alles aan om de overlast van de doelgroep van het Zorgcentrum tot een minimum te beperken. We kunnen incidenten echter niet volledig voorkomen, omdat de cliënten van het Zorgcentrum niet “vast zitten” in het Zorgcentrum en onderdeel uitmaken van het straatbeeld in Amersfoort.

5.       Zie 4

6.       Nee, het is op dit moment te vroeg hier over te oordelen. We monitoren de veiligheid in en om het Zorgcentrum.

7.       Er staan 58 cliënten geregistreerd.

8.       Op dit moment maken in totaal 54 cliënten gebruik van het Zorgcentrum waarbij maximaal 45 cliënten per dag het Zorgcentrum bezoeken.
Alle geregistreerde cliënten voldoen aan de door de gemeenteraad op 21 dec. 2004 vastgestelde kenmerken voor de doelgroep:

        chronisch en langdurig verslaafd zijn aan harddrugs;

        behoren tot de potentiële veelplegers en overlastveroorzakers;

        geen dagbesteding hebben of dak- en thuisloos zijn;

        gedurende 1,5 jaar geregistreerd staan als cliënt van een zorginstelling;

        verblijven in de betreffende plaats;

        in bezit zijn van een legale verblijfsstatus.

9.       De gemeenteraad heeft vorig jaar inzicht gekregen in de criteria de geleid hebben tot de keus van de Kleine Haag 3 voor het ontwikkelen van het Zorgcentrum. Een van die criteria was  “langs drukke weg”. De reden hiervoor is dat cliënten van het Zorgcentrum bij het verlaten van het centrum relatief snel in het straatbeeld opgaan. Daarom verplaatsen we de ingang niet.

10.   Nee. Er is 24 uur per dag een bewaker in het Zorgcentrum die via camera’s ook de voorkant van het Zorgcentrum in de gaten houdt. Op het moment dat zich een incident voor het centrum voordoet, schakelt de bewaker de politie in. De veldwerker van het Zorgcentrum is in de buurt aanwezig. Verder is er regelmatig politie te voet of van het bikersteam in de buurt aanwezig. De stadswachten hebben de Kleine Haag en omgeving in hun ronde meegenomen. Tot slot heeft een melding bij de politie die verband houdt met de bezoekers van de Kleine Haag prioriteit 1. Dat betekent dat de politie binnen 10 minuten ter plaatse is. Op deze manier is voldoende toezicht in de omgeving van de Kleine Haag aanwezig.